Tarikh : 01 Mei 2011
Masa : 7.45 – 8.45 pagi ( 60 minit )
Tahun : Tahun 5 Bestari
Bil.Murid : 20 Lelaki, 15 perempuan ( 35 0rang )
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam ( Ibadat )
Tajuk : Tayammum
Isi Pelajaran : Takrif Tayammum dan Tatacara Tayammum
Pengetahuan Sedia Ada : 1.Mengetahui hubung kait antara wuduk dengan tayammum
2.Mengetahui tatacara wudhuk
3.Murid boleh menggunakan perisian MS Word,MS Excel
dan MS PowerPoint
Objektif Pembelajaran : Pada akhir sesi P&P, murid-murid dapat :
1. Menyebut erti Tayammum dengan betul
2. Menyatakan cara bertayammum dengan betul
3. Menunjukkan cara bertayammum dengan betul
4. Menjawab soalan penilaian interaktif dengan betul
Nilai-nilai Murni : 1. Istiqamah melakukan ibadat solat fardhu
2. Sentiasa menjaga kebersihan diri walaupun
semasa ketiadaan air
semasa ketiadaan air
3. Bekerjasama dalam mencari maklumat
4. Patuh kepada perintah Allah walau dalam apa keadaan
sekalipun
Alat Bantu Mengajar : 1. LCD, Projektor, Komputer makmal, LCD pengajaran
2. Gambar Powerpoint tentang cara bertayammum
3. Benda maujud-debu tanah
4. Slaid MS PowerPoint
5. Video Clip
PERKEMBANGAN
PELAJARAN
|
ISI PELAJARAN
|
KAEDAH PENYAMPAIAN
|
PENGGUNAAN MEDIA
|
NILAI
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Soal jawab tentang slaid gambar di padang pasir
Soalan :
1.Kenalkah murid-murid tentang gambar ini?
2 .bagaimanakah jika dalam keadaan ketiadaan air kita ingin bersolat?
|
1.Bersoal jawab tentang gambar suasana di padang pasir
2.Murid-murid menjawab soalan guru secara individu dan kumpulan
3. Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan tajuk pengajaran
|
gambar di padang pasir
|
●Bersih diri
●Bersih jiwa
|
Langkah 1
(10 minit)
|
●Erti Tayammum dan
cara tayammum
|
1.Penerangan tentang erti tayammum dan cara bertayammum berpandukan slaid
2. Murid-murid membaca erti tayammum dan cara bertayammum
|
|
patuh perintah Allah setiap masa
|
Langkah 2
( 15 minit )
|
●Cara-cara bertayammum
●Demonstrasi guru
●Aktiviti kumpulan-amali
tayammum
|
1.Murid melihat video klip cara bertayammum
2.Wakil setiap kumpulan melakukan amali tayammum
|
Debu Tanah
|
Rajin
|
Langkah 3
(10 minit)
|
●Latih tubi Lafaz niat
tayammum
|
1.Murid membaca lafaz niat tayammum berpandukan slaid
secara latih tubi
|
Bersungguh-sungguh
| |
Langkah 4
( 10 minit)
|
●Perbincangan dalam kumpulan
●Menjawab soalan subjektif dari soalan yang dipaut ke MS Excel dan MS PowerPoint
|
1.Murid-murid menjawab soalan yang dipaut ke MS Excel dan MS Powerpoint
2. Guru membimbing murid-murid
|
Soalan :
|
Kerjasama
|
Langkah 5
( 10 minit )
|
●Penilaian bertulis
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid.
|
Rajin
| |
Penutup
(5 minit )
|
●Rumusan dan kesimpulan
-Solat wajib dilakukan dalam keadaan apa sekalipun
-Islam menitikberatkan aspek kebersihan
-Suci dan bersih adalah dua perkara yang berbeza
-Bersuci boleh dilakukan dengan tayammum apabila menepati syarat-syaratnya
|
Guru membuat kesimpulan bahawa Islam menekankan soal kebersihan dan kesucian setiap masa khususnya ketika beribadat
|
Nilai :
Kesedaran kendiri
-Taat perintah Allah
|
Refleksi : Pengajaran dapat dijalankan dengan baik. Objektif pembelajaran tercapai.
0 ulasan:
Catat Ulasan